onsdag 8. september 2010

En skikkelig god spinatsuppe

Hvis jeg lager mat på en måte hvor jeg får uttrykke nysgjerrighet og kreativitet - så liker jeg det. Men hvis jeg skal følge en oppskrift synes jeg straks sjarmen er borte. Kanskje med unntak av Indisk mat, for der er det nok farger og dufter til å holde sansene begeistret.

I dag har jeg laget en skikkelig god spinatsuppe. Jeg spiste opp alt selv, men det er egentlig nok til to personer. Jeg bare klarte ikke å la være! Den var så god at både jeg og min indre gyldne ku, svingte oss omkring på kjøkkenet etter å ha prøvesmakt fra gryten.

Her er en slags oppskrift:

Du trenger: fersk ingefær, fersk chilli, fersk hvitløk, frisk spinat, lime, creme fraiche e.l., fetaost i terninger, grønnsaksbuljong og egg.

(Hvis du skal ha hvitløksbaguetter til, så sett på ovnen først. Det er irriterende hvis du må vente på dem til slutt).

Ta fram jerngryten eller en panne. Kutt opp fersk ingefær (ca to centimeter av en passe bred rot) , ca to, tre (kanskje fire hvis det er noen som er forkjølet) fedd hvitløk og nesten en hel chilli (kutt helt opp til det punktet hvor du har fått med noen av de sterke, gode frøene og brun alt dette i olje. Ikke bruk viften! Glem den og rop på de andre slik at de også kan nyte den delige lukten! Når den fantastiske duften har spredd seg til et annet rom, er det antakeligvis ferdig.

Tilsett en pose spinat (stort sett er de på 500 gram) og ønsk deg at økologiske råvarer var billigere og lettere tilgjengelig. La spinaten dette sammen, undre deg litt over hvor lite det faktisk ble og kjør hele greien i en kjøkkenmaskin av et slag. OG NÅ er det bare å puste dypt noen ganger, takke for at du lever og har helsen i behold OG kan se rett inn i den mest fantastiske grønnfargen! Ikke glem å vise den fram til de andre, hvis du er så heldig å han noen der.

Hell alt tilbake i gryten, tilsett 5 dl vann, 1 terning grønnsaksbuljong og tja...en halv boks creme fraiche eller rømme eller philadelfiaost eller litt fløte, alt etter hva du har, suppen skal bare kremes litt. Og det siste du tilsetter er saften av en halv lime.

La den putre med lokk på mens du koker eggene. Jeg liker å porsjere dem, fordi jeg fryder meg sånn av å slippe et rått egg ned i kokende vann. Men kokte egg går selvsgagt også fint.

Legge eggene i skålene, hvis du har litt fetaost i kjøleskapet legger du noen terninger i skålene også. Og så den nydelige grønne suppen oppi ;)

God apetitt!

8 kommentarer:

  1. Ingrediensene er kjøpt inn.....skal lage suppen i mårra med verandadøren på vidt gap,(ingen andre hjemme til å kjenne lukten) og jeg skal gå ut og vise fram grønnfargen til naboene som står "opplinet" utenfor....Gleder meg til å smake.

    SvarSlett
  2. Ha, ha ;) Ja! Gjør det! La alle hjerter glede seg ;)

    SvarSlett
  3. Du godeste, ikke bare var fargen flott, men suppen smakte kjempegodt.....og jeg delte med en venn som også var fornøyd..Flott blogg du har, fortsett i samme gata..

    SvarSlett
  4. Oi så spennende ;) gleder en kokk å lese om andres glede over å lage mat ! Ja det er artig å porsjere :) Dette må prøves og smakes :)

    Ha en fin fin uke :)

    SvarSlett
  5. Kjære anonym - jeg skal fortsette ;) Det gir du meg lyst til - veldig kult at du laget suppen og at dere likte den!

    Skjerstad - det blir spennende å høre hva du synes. En riktig god helg til dere begge to ;)

    SvarSlett
  6. Godt at du spiste opp suppen. Det er ikke att anbefale att gjenoppvarme spenat i noen form...det er alltid for sundt for att ikke spise litt for mye av lall!

    SvarSlett
  7. Takk for råd Olaz! Jeg holder også på å finne min personlige vri på gulrotsuppe og har tenkte å forsøke koriander og chilli. Kan hende jeg må spørre deg om råd underveis ;)

    SvarSlett
  8. Prøver oppskriften for andre gand - denne gangen med kyllingbiter i!

    SvarSlett