søndag 8. august 2010

4 deilige kilo med is...

... godt fordelt på hofter og lår og mage og rumpe. Jeg er fornøyd :) For det er ikke til å komme forbi at det er med isen og kiloene, som med kattene og hårene: Du får ikke det ene uten det andre. Og hvis du da virkelig, virkelig, virkelig elsker is eller katter, ja, så er den beste løsningen og favne om både fordelene og ulempene.

Jeg velger å se på de kiloene som at jeg nå, og en stund framover, er omfavnet av eksklusive, smaksatte sommerminner - og jeg verdsetter dem høyt. Jeg ville ikke byttet bort et eneste gram smør, smil eller gledens utsagn. For det deilige med disse kiloene er jo at de ble mine i godt selskap. Iskilo er fantastisk trivelige kilo, kanskje de aller triveligste.

Det er derfor med et visst vemod jeg tenker på at de skal forlate meg. Heldigvis skjer det i et såpass lavt tempo at jeg rekker å kysse dem takk og adjø, før de forsvinner.

Utover høsten vil gram etter gram med etterlatenskaper av is forlate meg. De vil holde meg varm og frisk i kinnene, forbrennes og blande seg med nye gode høstminner de selv er med på å lage. En dæsj pistasjis møter en bukett røsslyng, en kule stracciatella bukker for en gyllengul bjørkeskog og uttallige skjeer med pasjonsfruktsorbet lister seg stille vekk når jeg bøyer meg ned for å plukke en håndfull knallrød tyttebær.

Eller når jeg til vinteren er på vei til og fra jobb. I snøslapps og regn og kulde som kryper inn under klærne, kan kalorier og sommerminner synge en varmende duett: Takk og lov for at jeg momset i meg den kjempestore softisen a og jeg spiste på moloen i Bodø! Det var ferske reker og loff og majones og måser og turister og musserende vin og garvede fiskere og lukten av hav og uttklekkeing av forretningsideer (også de med topping).

Eller hva med den pinneisen som smakte kjempegodt etter grottetur i Mo i Rana sammen med b? Bare tyve minutter før den isen, satt vi i snøen, utslåtte av glede over vårens første solstråler. Endelig sol! Endelig vår! Vi ble selvfølgelig lurt! (Men det er så lett å tro på våren når både sol og is er tilstede!). Og sommerkvelden på Stjørdal med c, vi spiste softis med strø både oppå og under (dere vet hvor irriterende det er å ikke ha igjen sjokoladestrø til de siste munnfullene) og vi tuslet omkring i de samme gatene som vi gjorde ugagn i da vi var fjortiser. En uforglemmelig kveld.

Og der er mange fler: Middagene med d og e hvor isen alltid har følge av fruktsalat, neonfargede småis fra fryseren som får barneøyne til å glitre og tro på mirakler, f som ble fra seg av lykke da hun fant pæreis i butikken, sakte skritt og gode smil og mmmm.... fra g når vi tusler over Torgallmenningen i Bergen og er skjønt enige om at kvalitet er nøkkelen til det meste, meldingen fra h om å møtes for å ta den årlige isen på bryggen, der hvor vi får kuleis OG softis i samme kjeks...

Sommeren er ikke over ennå, det er ennå tid: Del en is :) Gjerne med meg! Jeg er klar!

7 kommentarer:

  1. Margrethe, du skriver sannelig sanselig!
    Mvh Dag

    SvarSlett
  2. Åhh, jeg kjenner det! Langt ned i magen, i munnen, i humøret og smilet når du skriver dette! Jeg kjenner dufta av "gata" sein sommerkveld! Så bra at du har nyta det! Og jeg! ;-) Jeg må være "F"?!?
    <3

    SvarSlett
  3. Ja jeg deler gjerne en is med deg :)Så artig du skriver ; det er veldig irriterende med manglende strøssel på siste munnfull ja ;)Jeg har veldig lyst til å høre mere fra deg , og legger meg til som følger :)

    Hilsen Skjerstad :)

    SvarSlett
  4. Så fint og billedlig du skriv!
    Har fått litt "lovehandles" sjølv etter sommaren. Men det er sant som du skriv. Kvart gram er lasta med fine minner:)

    SvarSlett
  5. Å ja - det er mange minner knyttet til å spise is – det fine med is er at det krever en viss form for konsentrasjon for å unngå søl og den inntas som regel når man har tatt seg tid til liten pause.
    Som min eldste sønn på snart 7 sa da han ble spurt om hva som var det beste han hadde opplevd den dagen – ”da vi spiste is!”.
    Da hadde vi tilbrakt dagen i Legoland! En dag med med gjentatte jubelrop og et ettertenksomt; ”Takk mamma og pappa for at vi reiste hit!”

    Det enkle er ofte det beste!

    SvarSlett
  6. Hjertelig takk til dere alle for kommentarer og kompliment. Det varmer :)

    Det er godt å se at noen kjenner seg igjen og kjekt å høre andres små sukkertøyhistorier om is :)

    - Ja, Ann Katrin f er deg, herlige deg på jakt etter pæreis.
    -Skjerstad, hyggelig at du legger deg til som følger. jeg likte også din blogg og jeg håper jeg kan spørre om råd vedr. brodering.
    - Anonym: Fin historie og ja, det enkle er ofte det beste :)

    Med ønske om is til dere alle!

    SvarSlett
  7. Hei Margrethe :)
    Ja det er artig å brodere . Jeg kjøper broderingsutstyr på husfliden ( Stjørdal ) tror husfliden finnes i Trondheim også .Så finner jeg inspirasjon på ei side i facebook : for et mer agressivt korsstingsbroderi .
    Og så får du alfabeter i forskjellige mønstre på denne siden :http://freepatternsonline.com/xcharts/alphabets.htm
    Jeg printer det ut så jeg har noe å se etter ;)
    Her er en kul side som jeg har brodert en del fra :www:fuldesign.se

    Nå er det bare å sette i gang ;)

    Lykke til og god helg :)

    SvarSlett