mandag 2. august 2010

Kjærlighet og leggetid + svaret på det meste.

Kjære lesere,
takk for at dere er innom. I kveld handler det om kjærlighet og leggetid.

Her om dagen skrev jeg i statusmeldingen min på Facebook: "Jeg har skjønt det. Bare spør hvis du lurer på noe". Det er alltid spennende å se hvilken respons en får etter å ha vært eplekjekk, så jeg ventet i spenning.

Ett av spørsmålen som kom handlet om det å være menneske og hva som gir mening til det: Hvorfor finnes det et ord som heter nestekjærlighet? Har de ulike kjærlighetsformene vi snakker om overhode noe med hverandre å gjøre?

Vel. Det er et interessant spørsmål. Svaret er ja. Ja, jeg tror at de ulike formene for kjærlighet vi snakker om, har alt med hverandre å gjøre. Kjærligheten til en bror, en søster, en bok, en venn, en elsker, en elsker, en elsker (og kanskje enda en elsker), en hund, til naturen, til månen, til nypresset gulrotjuice, til en som døde for lenge siden, til noen som skal fødes om litt. Jeg tror alle former for kjærlighet kommer fra samme sted og, i mangel av et bedre uttrykk, smaker like godt, lik som kjærlighet til sin neste gjør.

Jeg vet at vi i vår kultur graderer følelsen av kjærlighet. Kjærlighet til en partner eller venn graderes av mange til å ha en slags høyere rang, enn for eksempel kjærligheten til et husdyr. Og hvis du skulle være så uheldig å si at du føler kjærlighet til en plante, eller enda verre, en mygg, så risikerer du å bli ledd av. Føl kjærlighet for hva du vil, hvem du vil, når du vil og la den være så dyp du vil. Det er svaret.

Et annet spørsmål var av den mer praktiske typen: Hvordan få to barn, på 7 og 8 år til å sovne på et høvelig tidspunkt i kveld, når de er helt ute av døgnrytme?

Svaret er å følge nøye med når sovntoget kommer, lese litt og så gjøre en avansert utgave av den reglen vi alle kan: Tommeltott, slikkepott, langemann, ringemann, og lille Petter spillemann... Altså det som noen i dag, på godt norsk, kaller Bodyscan. Benevn alle kroppsdelene etter tur og i rolig tempo, etter å ha bedt barna om å kjenne på pusten i magen en stund. Søvn handler om konsentrasjon og avslapning og denne øvelsen forener begge aspektene.

Jeg har selvfølgelig ikke svarET. Ikke på spørsmål om kjærlighet, ei heller om hvordan en kan få sommeryre barn til å sove. Men jeg vil gjerne fortelle dere om en drøm jeg hadde for en tid tilbake og som jeg har båret med meg siden. Det var en tid hvor jeg lurte veldig på om jeg skulle ta til høyre eller venstre, oppover eller nedover, til lands eller til vands.... Jeg tar den fram når jeg oppdager at jeg tenker for mye.

Jeg drømte at en stemme sa til meg: Svaret? Du trenger bare spørsmålet. Spørsmålet er svaret. Når du har spørsmålet har du allerede alt du trenger.

Så. Til alle oss som grubler, veier for og i mot, vurderer ting fra ulike perspektiver. Vi har det allerede. Vi kan kanskje gruble litt mindre, for det essensielle er å leve, kanskje til og med hvile, i spørsmålet.

2 kommentarer:

  1. Margrethe, du skriver så fint=) Jeg kommer til å kjøpe boka di!! Håper alt står bra til. Klem fra din tidligere "samboer" Vibeke=)

    SvarSlett
  2. Hjertelig takk Vibeke :) Håper også at alt står bra til meg deg og dine. Veldig hyggelig at du vil kjøpe boken, jeg håper jeg får skapt den snart :)

    God klem:)

    SvarSlett