tirsdag 6. juli 2010

Jordbær og Allah

Et eller annet skjedde i dag da jeg skulle kjøpe en kurv etterlengtede jordbær. Kan hende det var det fine været eller feriefølelsen, men jeg lot meg rive med av noe jeg ikke helt kan sette fingeren på hva var. Og før jeg visste ordet av det hadde jeg overrasket meg selv.

Men jeg tuslet altså i et bedagelig tempo langs Dronningens gate i Trondheim, solen varmet meg i ryggen og jeg nøt fridagen og at jeg ikke hadde annet på programmet enn å kjøpe en kurv jordbær, åpne en flaske vin og lese ferdig den fantastiske boken Shantaram (Gregory Roberts).

På vei inn i butikken møtte jeg flere som lot seg friste av de deilige rød bærene og vi smilte til hverandre over posene og kurvene. Innehaveren såg også ut til å være glad for at jordbærene var kommet og da han tok imot pengene fortalte han at bærene var fra Lier. - Når kommer trønderbærene da? Spurte jeg. Han hevet de kraftige øyenbrynene og fikk et oppgitt uttrykk i ansiktet. - Do vet, det er jo ikke sol, sa han på nesten ekte trøndersk og nikket ut mot gaten. - Og der komme mye, masse regn i forrige uke som ødela masse planter. Folk satse på spinat og andre ting... Han slo ut med armene og såg ærlig bekymret og lei seg ut og jeg tenkte at denne innflytteren hadde jammen forstått hvor mye jordbær betyr for det norske folket. Jeg følte at vi hadde et ektefølt jordbærøyeblikk der ved kassen. Og det var da jeg hørte meg selv si - Vi får håpe Gud hjelper til, vi får be for jordbærene!

Jeg nølte et sekund over det jeg hadde sagt og såg etter hans reaksjon, og min egen også forsåvidt. Jeg var redd jeg hadde handlet ut fra fordommer. Men takk og pris så hadde det bekymrede ansiktet hans forvandlet seg til et stort smil og han sa at det får vi gjøre!

Så kjære dere, i kraft av et bær som får to mennesker til å strekke seg inn i hverandres kultur og lage et godt øyeblikk sammen: La oss sende gode tanker til de som styrer med slikt og be om at trønderbærene får sol og varme slik at de kan bli saftige, modne og følgelig skape mange smil og momsende munner:) Jordbær til trønderne - Insha' Allah!

PS. Jordbærne er 15 kroner billigere på frukt- og grøntbutikken i Dronningens gate, enn den er på torget.

4 kommentarer:

  1. Hei Margrethe!

    For en flott blogpost! :)
    Når jeg leste det du hadde sagt tenkte nok jeg også at du kanskje hadde trampa i det berømmelige klaveret, men ble varm i hjertet når jeg leste videre.

    Jordbær er faktisk litt lykke på jorden. Det er rett og slett selve smaken av sommeren omtrent. Holdt på å kjøpe en kurv i butikken i dag, men 45,- synes jeg blir litt dyrt. Så jeg sparer den kurven til jeg har vært på polet og handlet inn litt rosévin.

    Ha en flott kveld, og så håper jeg at jeg ser masse til deg i tiden framover.

    Klem fra Heidi

    SvarSlett
  2. Takk kjære! Vi må få til et jordbærtreff :) (Og husk at de er billigere på den frukt og grønt butikken i Dronningens gate, like om hjørnet for trikken) Klem

    SvarSlett
  3. Så flott sted du lager her inne! Gleder meg over å følge deg og de skattene du legger fra deg, snupp! Jeg skal jo være hjemme en stund og kan trenge noe lesestoff som intellektuelt sett ligger over KK- nivå... Tenkte litt på om jeg blir dummere av å gå sånn hjemme med amming og baby i 8 måneder?! Godt jeg har deg da! ;-)

    Stor klem

    SvarSlett
  4. Tusen takk Ann Katrin :) Både for gode ord og at du er med som følger.
    Jeg skal gjøre mitt beste for å intellektuelt sett ligge over KK-nivå, helt klart. Og du trenger absolutt ikke bekymre deg for at du blir dum av å gå hjemme med amming og baby i 8 måneder - der er nemlig dokumentert i psykologien at kvinners intelligens øker etter at de har fått barn :)

    Ditto god klem tilbake ;)

    SvarSlett