onsdag 7. juli 2010

Å temme tigeren

Jeg har lyst til å fortelle dere om en drøm jeg hadde for ikke så lenge siden. Den handler om lille meg og en stor, tung, men elegant tiger som hadde tegneserieaktige kvasse, lange, kritt hvite tenner.

Jeg var i rolige, trygge omgivelser, rent bortsett fra at der var en tiger i rommet. Der var også en kvinnelig tigertemmer og hun var der for å være min trener. Min egen tigertemmertrener :) (Jeg bare elsker hvordan drømmverdenen ordner ting til og hjelper deg gjennom en utfordring!). Jeg stod ikke så langt unna tigeren og tigertrenertemmeren nikket som tegn på at jeg kunne gå nærmere. Tigeren såg ganske fredelig ut, ikke sint i alle fall, men jo nærmere jeg kom, jo sterkere, mektigere og mer aggresiv ble den. Jeg såg engstelig i trenerens retning og lurte på om ikke dette var nært nok, men hun nikket meg videre.

Snart stod jeg helt inntil tigeren. Jeg kunne kjenne varmen fra den, den tunge pusten og jeg ante kraften i den massive kroppen. Så brølte den. Gapet til tigeren åpnet seg og jeg såg ikke lenger værhårene og snuten. Jeg såg tennene i sin fulle lengde, den blodrøde innsiden av munnen og jeg lyden av brølet sendte skjelvinger gjennom meg.

Men jeg var mindre redd enn jeg trodde og tigeretemmertreneren rokket ikke i sin tro på at jeg skulle klare dette helt fin. Så jeg stod pal. Jeg ventet til skrekken la seg. Til det gikk opp for meg at tigeren ikke var farlig.

I drømmeverdenene kan tigeren symbolisere makt eller noe aggressivt. For meg, i denne drømmen handlet det om å temme en redsel. Og det klarte jeg - med litt hjelp av den delen av meg som vet hvordan  tigere temmes og redsler overkommes. Vi har det i oss, alle sammen ;)

2 kommentarer:

  1. Hei du : )

    Kul blogg! Mener fortsatt at du skriver skikkelig bra! Gleder meg til videre temming av kjente og ukjente redsler utover høsten : )

    Eva

    SvarSlett